Zacznę od podstawowego pytania czy w dokumentacji szkolnej można wprowadzić coś takiego jak zakaz prowadzenia przez nauczycieli korepetycji uczniom ich klas? Jest to dość często zadawane pytanie przez moich kolegów po fachu oraz nawet przez uczniów z którymi współpracuję.
Czy gdzieś w prawie istniej taki zapis?
To pytanie pojawia się często zaprząta głowę nie jednemu nauczycielowi. Wyszukałem dość szybko odpowiedzi na to pytanie i otóż:Nie ma możliwości zakazania korepetycji. Nie istnieje żadna podstawa prawna, by wydać taki akt, który zakazywałby prowadzenia korepetycji nauczycielowi. Zatem, nie można komuś zabraniać prowadzenia korepetycji. Po prostu nie istniej taki zapis.
Chciałem w pierwszej kolejności odpowiedzieć na to pytanie w tym artykule, ponieważ jak napisałem powyżej było i nadal jest to bardzo często zadawane w moim otoczeniu pytanie. Mam nadzieję, że udało mi się odpowiedzieć na nie jasno i zwięźle oraz zaspokoić częściowo Twoją ciekawość, a więc przejdźmy teraz do odpowiedzi na pytanie zadane w artykule.
Czy nauczyciel uczący ucznia może udzielać mu równocześnie korepetycji?
Przepisy prawa nie zabraniają nauczycielom udzielania korepetycji, jednakże pobieranie opłat za dodatkowe lekcje od swoich uczniów jest bez wątpienia nieetyczne. Choć nauczyciele mają prawo do prowadzenia prywatnych lekcji, wchodzenie w taką relację finansową ze swoimi obecnymi uczniami stwarza poważne problemy natury etycznej i zawodowej. Często w gronie nauczycieli i rodziców mówi się nawet o tym, że mogłoby to być uznane za uchybienie godności zawodu nauczyciela.
Przede wszystkim, taka praktyka może prowadzić do uzasadnionych wątpliwości dotyczących bezstronności nauczyciela. Uczniowie oraz ich rodzice mogą zacząć podejrzewać, że nauczyciel faworyzuje tych uczniów, którzy korzystają z jego płatnych lekcji, co podważa zaufanie do obiektywności ocen i decyzji nauczyciela. Tacy uczniowie mogliby najbardziej z tego skorzystać. Może to również wywoływać niezdrową atmosferę w klasie, gdzie uczniowie czują, że muszą korzystać z dodatkowych płatnych lekcji, aby osiągnąć sukces.
Dodatkowo, nauczyciel znajdujący się w takiej sytuacji może nieświadomie lub świadomie zmieniać swoje podejście do ucznia, któremu udziela korepetycji, co jeszcze bardziej komplikuje relacje w klasie. Jest to szczególnie niebezpieczne, gdyż nauczyciele są zobowiązani do równego traktowania wszystkich uczniów i zapewnienia sprawiedliwego procesu edukacyjnego.
W związku z tym, pomaganie swoim uczniom w ramach płatnych korepetycji może być uznane za naruszenie godności zawodu nauczyciela. Tego rodzaju działania mogą być klasyfikowane jako delikt dyscyplinarny, ponieważ podważają integralność i etyczne standardy zawodu nauczyciela, natomiast od razu nad znaczę, że nie istnieje żaden taki zapis w prawie oświatowym. W rezultacie nauczyciele powinni unikać wszelkich sytuacji, które mogą prowadzić do konfliktu interesów lub wątpliwości co do ich bezstronności, aby zachować wysokie standardy zawodowe i zaufanie społeczne.
Powyższe aspekty w zakresie etyki poruszę dogłębnie poniżej.
Szukasz alternatywnych metod nauczania?
Czy to etyczne?
Jak już pisałem powyżej udzielanie korepetycji przez nauczyciela swoim własnym uczniom budzi poważne wątpliwości natury etycznej i jest powszechnie uznawane za nieetyczne z kilku kluczowych powodów.
Konflikt interesów
Nauczyciel, który świadczy usługi płatnych korepetycji swoim uczniom na odpowiednim poziomie edukacji, znajduje się w sytuacji konfliktu interesów. Może być postrzegany jako faworyzujący tych uczniów, co może prowadzić do nierównego traktowania w klasie. Uczniowie i rodzice mogą podejrzewać, że korepetycje mają wpływ na oceny i postępy ucznia w szkole.
Zaufanie i bezstronność
Podstawowym obowiązkiem nauczyciela jest zapewnienie sprawiedliwego i równego traktowania wszystkich uczniów. Udzielanie korepetycji własnym uczniom może naruszać to zaufanie, ponieważ inni uczniowie mogą czuć się niesprawiedliwie traktowani.
Mogą zacząć odczuwać, że są w gorszej sytuacji, ponieważ nie mają dostępu do tej samej pomocy i wsparcia. Może to wywoływać frustrację i poczucie niesprawiedliwości, zwłaszcza jeśli uczniowie zauważą, że ich koledzy uczestniczący w korepetycjach osiągają lepsze wyniki w nauce.
Ponadto, uczniowie mogą odczuwać presję społeczną, by również korzystać z płatnych lekcji, aby nie zostać w tyle za rówieśnikami. Jest wielce prawdopodobne, że doprowadzi to do podziałów w klasie, gdzie uczniowie będą dzielić się na tych, którzy korzystają z dodatkowych lekcji, i tych, którzy tego nie robią. Może to wpłynąć na ich relacje, wprowadzać niezdrową rywalizację oraz poczucie wykluczenia – w szczególności u tych bardziej ambitnych.
Jakie istnieją alternatywne rozwiązania?
Zamiast udzielania korepetycji swoim uczniom, nauczyciele mogą rekomendować innych, niezależnych korepetytorów lub organizować dodatkowe, nieodpłatne zajęcia dla całej klasy, aby wspierać uczniów mających trudności. Takie podejście przynosi liczne korzyści zarówno uczniom, jak i nauczycielom, a także promuje sprawiedliwość i równy dostęp do edukacji.
Rekomendowanie niezależnych korepetytorów pozwala na uniknięcie potencjalnego konfliktu interesów i zachowanie bezstronności nauczyciela. Gdy uczniowie korzystają z pomocy osób spoza szkoły, nie ma ryzyka, że nauczyciel będzie faworyzował tych, którzy uczestniczą w dodatkowych lekcjach. Niezależni korepetytorzy mogą dostarczyć świeżej perspektywy i różnorodnych metod nauczania, co może być korzystne dla uczniów.
Podsumowanie
Nauczyciele mają wiele alternatywnych sposobów wspierania swoich uczniów bez konieczności udzielania im płatnych korepetycji. Rekomendowanie niezależnych korepetytorów oraz organizowanie nieodpłatnych zajęć dla całej klasy to strategie, które promują sprawiedliwość, równość i wysokie standardy etyczne, jednocześnie skutecznie pomagając uczniom w osiąganiu lepszych wyników w nauce.