Co ma wspólnego trening biegowy z pasją uczenia języka angielskiego?

Chcę się podzielić z Wami tajemnicą mojego sukcesu: jeśli chcecie uczyć się języków z powodzeniem, radzić sobie z codziennym stresem i tryskać energią po wielu godzinach lekcji językowych, biegajcie! Bieganie to nie tylko zdrowie fizyczne, to także sprawny, młody i chętny do nauki mózg!

Biegam i uczę angielskiego

Co ma wspólnego trening biegowy z uczeniem języka angielskiego? Bardzo wiele. Skąd o tym wiem? Od sześciu lat udzielam korepetycji z języka angielskiego i biegam. Codziennie przed pracą, a także w weekendy. Uczenie i bieganie to moja życiowa misja, dlatego sporo wiem w obu dziedzinach, ciągle doskonaląc swoje umiejętności. Ukończyłem studia pedagogiczne, już w ich trakcie żyjąc i pracując w Wielkiej Brytanii. Od 2015 roku uczę angielskiego w Polsce, tworzę własne materiały edukacyjne i piszę bloga, a do tego potrzebna jest żelazna dyscyplina, systematyczność i trening biegowy, który pozwala budować taką postawę. I chcę się podzielić z Wami tajemnicą mojego sukcesu: jeśli chcecie uczyć się języków z powodzeniem, radzić sobie z codziennym stresem i tryskać energią po wielu godzinach lekcji językowych, biegajcie! Bieganie to nie tylko zdrowie fizyczne, to także sprawny, młody i chętny do nauki mózg!

Trzydzieści minut treningu biegowego dziennie, to mózg sprawniejszy o 5-10% 

Nauka języka angielskiego wymaga harmonijnego przebiegu wielu procesów kognitywnych, czyli poznawczych. Badania kliniczne wykazały, że pół godziny treningu biegowego poprawia nasze ogólne zdolności uczenia się średnio o pięć do dziesięciu procent. Po biegu lekcje idą nam lepiej, zarówno jako nauczycielom, jak i uczniom. Nauczyciel jest bardziej skoncentrowany na uczniu, a uczeń świetnie skupia się na nauce. Czego chcieć więcej? Biegajmy!

Bieganie, czyli zdrowa pigułka na wzorcową koncentrację uwagi

Jako nauczyciel języka angielskiego doradzam moim uczniom antidotum na rozproszone myśli w postaci krótkiego treningu biegowego przed lekcją. Na co dzień jesteśmy bombardowani wieloma, nieistotnymi informacjami, które niszczą naszą zdolność uczenia się podczas lekcji. Efektem tego przebodźcowania jest zmęczenie, rozdrażnienie i opór mózgu przed przyswajaniem nowych umiejętności, także językowych. Tymczasem bieganie to najzdrowsza i całkowicie darmowa pigułka na koncentrację uwagi. John Ratley, autor książki neuropsychologicznej zatytułowanej “Spark – The Revolutionary New Science of Exercise ans the Brain” dowiódł w swoich badaniach, że półgodzinny trening biegowy daje widocznie lepsze efekty uczenia się już po dwu godzinach od zakończenia treningu. Dlatego biegam codziennie przed pracą i taki sam nawyk treningowy polecam moim uczniom, którzy także potwierdzają, że trening pomaga im w wyciszeniu, skupieniu się na nauce i dzięki temu satysfakcja edukacyjna idzie u nich w parze ze świetną kondycją psycho-fizyczną. 

Bieganie to lepsza pamięć i inteligencja językowa 

Studenci, jak wiadomo nie od dziś, są ciągle eksploatowaną grupą badawczą w dziedzinie psychologii pamięci i uczenia się. Kilka lat temu czasopismo “The Journal of American College of Sports Medicine” opublikowało wyniku ciekawego eksperymentu, w którym wzięło udział dwudziestu jeden studentów z University of Illinois. Ci, którzy biegali przed rozpoczęciem wykonania zadania eksperymentalnego polegającego na przeszukiwaniu list znaków i wskazywaniu na te z instrukcji, wykonywali to zadanie niemalże bezbłędnie, w przeciwieństwie do grupy kontrolnej, która podnosiła ciężary. Dlaczego? Bo bieganie obniżyło w nich napięcie fizyczne i psychiczne, dzięki czemu lepiej pamiętali instrukcję i poprawiła się również znacząco ich pamięć językowa, dzięki czemu wyszukiwanie znaków nie sprawiało im trudności. 

Tak zwana neurogeneza po treningu biegowym, czyli dlaczego mózg tworzy nowe połączenia neuronalne 

Z punktu widzenia neurobiologii i jej współczesnego stanu badań, wspomniany eksperyment z Illinois nie jest zaskoczeniem dla psychologów uczenia się. Podczas biegu w naszym mózgu powstaje bowiem hormon o nazwie iryzyna (FNDC5), który pobudza mózg do wytwarzania nowych komórek nerwowych i połączeń pomiędzy już istniejącymi. Jeśli trening biegowy będzie przeprowadzany regularnie, co najmniej trzy razy w tygodniu, nasz mózg zacznie podnosić swoją wydolność neurogenetyczną, a więc coraz łatwiej będzie mu uczyć się nowych słówek i struktur gramatycznych oraz przypominania ich poprawnie. Bruce Spiegelman, profesor biologii z Harvard Medical School dodaje również, że proces neurogenezy chroni nas przed chorobami neurodegeneracyjnymi, dzięki czemu nasz mózg nie tylko uczy się szybko, ale i długo zachowuje sprawność, opóźniając maksymalnie procesy starzenia. Jeśli więc chcemy nie tylko uczyć się skutecznie, ale i do późnej starości utrzymać zdolność przyswajania wiedzy, biegajmy. Co najmniej trzy razy w tygodniu, a najlepiej codziennie przez pół godziny. Wraz z podtrzymywaniem treningu wzrastać będzie nasza wydolność organizmu oraz podzielność uwagi. Bieganie to bowiem również znakomite ćwiczenie mentalne. Biegacze starzeją się wolno i z klasą! 

Glikogen jako naturalny dopalacz, który wzmacnia procesy uczenia się języka

W trakcie szybkiego marszu, a zwłaszcza biegu w naszym organizmie dochodzi do produkcji substancji o nazwie glikogen. Japońscy naukowcy opublikowali na łamach “The Journal of Physiology” raport, w którym dowiedli, iż podczas treningu biegowego bazowy poziom glikogenu w naszym mózgu wzrasta. Tym bardziej, im regularniejszy jest nasz trening. Już po trzech miesiącach półgodzinnego treningu biegowego badani odczuwali wzrost poziomu energii i motywacji w uczeniu się, wykonywaniu zadań wymagających formułowania komunikatów słownych i relacjonowali ogólny wzrost życiowej satysfakcji. Mogę tylko dodać, że po treningu biegowym uczy się naprawdę przyjemnie, a i odporność na stres codziennego życia jest większa. Wszak pozytywna, umocowana biologicznie motywacja jest nie do podważenia.

Bieganie to relaks dla mózgu do kwadratu 

Biegając, odpoczywamy po dwakroć. Po pierwsze trening biegowy odcina nas od źródeł stresu, po drugie aktywuje on wszystkie zmysły, odciążając je od sztucznych bodźców, takich jak ekrany elektroniczne lub druk. Po takim relaksie wzrasta również nasza kreatywność. Doktor Keith Sawer, psycholożka i biegaczka-amatorka twierdzi, że po treningu biegowym wzrasta nasza zdolność kreatywnego myślenia i niestandardowego rozwiązywania problemów. Dlaczego tak się dzieje? Ciało biegacza pozbywa się kortyzolu, hormonu stresu, a także wielu toksyn wydalanych z potem. Po treningu biegowym mózg pracuje swobodnie, bez presji i zyskuje przestrzeń na twórcze myślenie. Mogę dodać, że faktycznie: wiele, cenionych przez moich uczniów ćwiczeń z języka angielskiego opracowałem właśnie po porannym treningu biegowym. Moi uczniowie natomiast twierdzą, że po biegu łatwiej im się uczyć nowych słów i lepiej pamiętają skomplikowane struktury gramatyczne. Nauka potwierdza więc to, co już wiemy z własnej praktyki biegowej i doświadczenia edukacyjnego.

Bieganie prześciga depresję 

Większość z nas, nie tylko nauczających i uczących się, doświadczyło choć kilka razy w życiu poważnego kryzysu motywacji, zniechęcenia, a nawet stanów depresyjnych. Przemęczenie, przeciążenie, problemy dnia codziennego są pożywką dla wielu załamań. Tymczasem podczas treningu biegowego w naszym mózgu produkowane są ogromne porcje endorfin, czyli naturalny i zdrowe antydepresant. To endorfina aktywuje prawidłowe funkcjonowanie neuroprzekaźników mózgowych, w tym odpowiednie przyswajanie serotoniny i noradrenaliny. Dzięki temu mózg uwalniany jest od przeciążeń biochemicznych będących wynikiem stresu. Bieganie poleca się nawet jako lek na łagodne epizody depresyjne. Jeśli więc chcemy uniknąć problemów z zaburzeniami nastroju albo zredukować już istniejące, biegajmy. Ja biegam codziennie przed rozpoczęciem pracy i w weekendy, dzięki czemu udaje mi się zachować dobry humor i motywację wystarczającą do uczenia z pasją, choć – jak każdego człowieka – nie omijają mnie przecież codzienne wyzwania.

Bieganie zwiększa anatomiczną powierzchnię mózgu i poprawia rozumienie języka obcego

I jeszcze jeden argument na rzecz regularnego stosowania treningu biegowego, zwłaszcza wtedy, kiedy uczymy się do egzaminów językowych. Otóż badania laboratoryjne wykazały, że mózg myszy, w bardzo ważnym jego obszarze, a mianowicie – śródmózgowiu, pod wpływem systematycznego biegania powiększał się o 13%. Śródmózgowie, zarówno u myszy, jak i u człowieka, odpowiedzialne jest za funkcjonowanie wzorku i słuchu, a im większa jego powierzchnia, tym sprawniej one działają. Jeśli więc zależy nam na wzorcowych wynikach ćwiczeń sprawdzających czytanie i odsłuch podczas egzaminu z języka angielskiego, biegajmy. Co najmniej trzy razy w tygodniu po pół godziny, a najlepiej codziennie, co najmniej na dwie godziny przed planowaną lekcją. 

Zapraszam na zajęcia z języka angielskiego online poprzez Skype.

Na naszych zajęciach możemy ćwiczyć aspekty gramatyczne oraz co równie bardzo ważne, możemy dużo rozmawiać w języku angielskim, jeśli oczywiście uczeń wyrazi ku temu chęci! 🙂 Wszystko dopasujemy już do ucznia na naszych lekcjach.

 

Korepetycje język angielski, Łask, Buczek, powiat Łaski, gmina Łask. Korepetycje online. Skype, zoom.

Kontakt do mnie znajdziesz tutaj.

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

Zadzwoń