By zdać maturę, przystępujemy obowiązkowo do dwóch egzaminów w części ustnej oraz przynajmniej czterech egzaminów w części pisemnej. Egzaminy ustne obejmują maturę z języka polskiego oraz maturę z języka obcego nowożytnego (angielski, niemiecki, francuski, hiszpański, rosyjski i włoski). W tym przypadku nie określa się poziomu egzaminu- wszyscy zdają go na tym samym poziomie. Oczywiście (stety lub niestety) uczniowie szkół z językiem mniejszości narodowych zdają również maturę ustną z tego przedmiotu. Uczeń takie szkoły lub oddziału (z nauczaniem języka danej mniejszości narodowej) nie może wybrać języka danej mniejszości narodowej na egzaminie maturalnym z języka obcego nowożytnego jako przedmiotu obowiązkowego. Dla egzaminu maturalnego w części ustnej z przedmiotów dodatkowych — tak jak w przypadku pozostałych egzaminów ustnych nie określa się poziomu egzaminu. Wyjątkiem są tu języki nowożytne.
Językiem obcym, który najczęściej jest wybierany na egzamin maturalny, jest język angielski. Do wyboru są 2 poziomy: matura podstawowa i matura rozszerzona z języka angielskiego. Aby zdać egzamin dojrzałości, trzeba dostać minimum 30% punktów z przedmiotów obowiązkowych w ustnej i pisemnej części tego egzaminu.
Na egzaminie ustnym na maturze podstawowej z angielskiego zdający musi przeprowadzić 3 rozmowy sterowane (przykłady w dziale słownictwo angielskie). W kolejnym zadaniu uczeń ma przeprowadzić rozmowę na podstawie ilustracji, a więc musi wiedzieć, jak opisać obrazek.
Na egzaminie pisemnym na maturze podstawowej z angielskiego do zrobienia jest Arkusz I, w którym absolwent musi się wykazać umiejętnością:
⦁ rozumienia ze słuchu (20 minut) – 2 lub 3 teksty typu: wywiady, instrukcje, komunikaty — na ich podstawie należy stwierdzić, czy dane zdanie to prawda, czy fałsz, ale mogą to być również testy wielokrotnego wyboru;
⦁ rozumienia tekstu czytanego – 2 lub 3 teksty na 1,5 strony formatu A4 – zadania mogą polegać na zaznaczeniu prawdy bądź fałszu, albo na zatytułowaniu przeczytanego fragmentu;
⦁ redagowania prostych tekstów użytkowych — pierwszy tekst może być zaproszeniem na imprezę, pocztówką z wakacji bądź ogłoszeniem o zagubieniu czegoś i nie ma on określonego limitu słów. Drugi tekst ma być napisany na ok. 120-150 słów, a jest nim list nieformalny bądź list formalny.
Po napisaniu Arkusza I zdający podejmuje decyzję na temat tego, czy chce rozszerzyć egzamin, rozwiązując Arkusz II i Arkusz III. Arkusz II (70 minut) jest trudniejszy od Arkusza I, ale ma podobną strukturę. Arkusz II składa się z następujących części:
⦁ rozumienie ze słuchu — zadania podobne do tych z Arkusza I, ale na wyższym poziomie;
⦁ rozumienie tekstu czytanego i rozpoznawanie struktur gramatyczno-leksykalnych — po przeczytaniu 2-3 tekstów o łącznej długości 2 stron formatu A4, należy rozwiązać zadania typu prawda czy fałsz, a później uzupełnić luki odpowiednimi strukturami lub wypełnić test wielokrotnego wyboru.
W Arkuszu III (110 minut) znajdują się 2 zadania:
⦁ stosowanie struktur gramatyczno-leksykalnych — wśród zadań w tej części mogą się znaleźć: tłumaczenie fragmentów zdań, transformacja zdań z zachowaniem tego samego znaczenia, uzupełnianie luk;
⦁ pisanie dłuższego tekstu — do napisania może być: opis, opowiadanie, rozprawka bądź recenzja (np. filmu lub książki) na 200-250 słów. Do wyboru zdający ma 3 różne tematy.